BKV ki kicsoda? – vezetők, ahogy az Index látta 2 éve

Balogh Zsolt

Jelenlegi munkakör: megbízott vezérigazgató, BKV Zrt.

A BKV megbízott vezérigazgatója alig egy éve dolgozik a BKV-nál, az Akácfa utca történetének egyik leggyorsabb karrierjét tudja maga mögött. Baloghot Antal Attila hozta, és beruházási irodavezetőből néhány hónap alatt műszaki vezérigazgató-helyettes, majd Antal távozása alatt megbízott vezérigazgató lett. A távközlési területről, majd a II. kerületi önkormányzattól érkezett Balogh Zsolt neve a botrányos tanácsadói szerződések, a használtbusz-tender előkészítése körül és számos más, az elmúlt hónapban kipattant botrányban felmerült. A szükséges felsőfokú végzettség hiányában a pályázat eredménytelenségében érdekelt Balogh Zsolt a használt buszok áráról tett ominózus elszólásávalvált először híressé. Vezérigazgatósága alatt többször ignorálta a felügyelőbizottság határozatait, például azt is, amely a használtbusz-tender miatt Regőczi Miklós kommunikációs vezérigazgató-helyettes menesztésére (lefokozására) is alapot adott. Kirúgta viszont Somodi Lászlót, a cégvezetés egyetlen szakemberét, aki most bíróságon vesz elégtételt. Műszaki vezérigazgató-helyettessége kudarcnak nevezhető: a BKV felügyelőbizottsága épp múlt pénteken hívta fel a figyelmet a BKV járműveinek drámai műszaki állapotára.

Regőczy Miklós

Jelenlegi munkakör: kommunikációs és értékesítési vezérigazgató-helyettes, BKV Zrt.

Az MSZP-SZDSZ volt székesfehérvári képviselője és Warvasovszky Tihamér szocialista székesfehérvári polgármester volt kampányfőnöke, illetve számos kisebb-nagyobb cég tulajdonosa. A korábban sokak szerint vezérigazgatói ambíciókat dédelgető vezérigazgató-helyettes a pályázati kiírás több pontjának nem felel meg, Balogh bukása és a pályázat eredménytelensége esetén azonban lehet még esélye. Regőczi Antal Attilával érkezett a BKV vezetésébe, azonban Hagyó Miklóssal ápolt bensőséges baráti kapcsolatai miatt mindig is nagyobb befolyásúnak tartották a vezérigazgatónál.

A BKV körüli botrányok Magyarország egyik legtöbbet megjelenő kommunikációs közszereplőjévé tették, ami már a politikusoknak is szemet szúrt, ezért néhány hónapja már csak háttérből irányítja a BKV kommunikációját. Kommunikációs tevékenységének csúcspontja ahasználtbusz-tender ügyében tett naponta ellentétes nyilatkozatai voltak, melyek közül a legelhíresültebb, „Antal Attila fia nem állt alkalmazásban” mottójú TV2-nek adott nyilatkozata. A használtbusz-tender nyomán a BKV felügyelőbizottsága elmarasztalta a cég kommunikációját és személyi konzekvenciák levonását kérte, Regőczi azonban még mindig a helyén van.

Az éjszakai járatokra érvényes és a VEKE által élesen támadott drágább éjszakai jegy bevezetése, az SMS-jegy kudarca, az új 30 napos bérlet bevezetése körüli botrányok és a pénztáraknál kígyózó sorokból kerekedett balhé szintén mind Regőczi nevéhez köthetők. Tanácsadói szerződései nagy vihart kavartak. Ingatlanügyletei, a kocsiszínek FB által elutasított eladása és három, a BKV által alapított kft.-ben (reklám, biztonsági és ingatlangazdálkodási cégek) betöltött ügyvezetői posztja miatt szintén érték támadások.

Hatvani Szabó János
Jelenlegi munkakör: saját tanácsadócég

A 90-es években az Állami Vagyonügynökség (ÁVÜ) ügyvezető igazgatójaként tevékenykedő, és az állami privatizáció levezénylésében közreműködő Hatvani Szabó János az utóbbi években a háttérbe vonult. Több városházi forrásunk is megerősítette, hogy Hagyó Miklós elsőszámú bizalmasaként és üzleti partnereként Hatvani irányítja a BKV-nál zajló folyamatok tekintélyes részét. Az ő nevéhez kötik Gyarmati Zoltánt, a teherforgalmi behajtási díjakat szedő Parking Kft. igazgatóját és információink szerint Hatvani vitte a céghez a BKV szinte összes vezetőjét: Antal Attilát, Balogh Zsoltot és Regőczi Miklóst is. Bár nem valószínű, hogy a háttérből az első sorba lépjen, ha nem találnak megfelelő jelentkezőt, aki elvállalná a BKV vezetését, még ez sem kizárt.

Kocsis István

Jelenlegi munkakör: MÁV-Start igazgatósági elnök

Kocsis karrierje a Budapesti Műszaki Egyetem pártbizottságának tagjaként indult, ahonnan Latorcai Jánossal való ismeretségének köszönhetően a KDNP-s politikus ipari minisztersége idején helyettes államtitkár volt. A privatizáció egyik vezéralakjaként később a Horn-kormány alatt az ÁPV vezérigazgató-helyettese, majd 1996-tól vezérigazgatója lett, ahol végrehajtóként irányította az állami vagyon eladását. Kocsis István írta alá a Tocsik Mártával kötött, később nagy botrányt kiváltott szerződést is. Jó kapcsolatot ápol Csányi Sándorral, aminek következtében 1997-ben az OTP igazgatótanácsának is tagja lett, 2001 óta pedig tulajdonostárs a Csányi Pincészetben.

Kocsis két évvel az energetikai privatizáció lezárulta után került az RWE német energiaipari cég kötelékébe, az Orbán-kormány időszakát nagyrészt Németországban vészelte át. 2002-ben a második MSZP-SZDSZ kormány nevezte ki Kocsis Istvánt ismét fontos állami pozícióba: 2005-ig a Paksi Atomerőmű vezérigazgatója volt, vezetése alatt történt a 2003-as súlyos üzemzavar az atomerőmű kettes blokkjában. Kocsis később az Magyar Villamos Művek vezérigazgatója, a villamosmű vezetésében azonban számos alkalommal került konfliktusba Kóka János akkori gazdasági miniszterrel, az árampiaci liberalizáció miatt.

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök végül idén mentette fel Kocsis Istvánt, majd a kisebbségi kormány felállása után került képbe Kocsis a közlekedési szektorban. A MÁV-Start igazgatósági elnöksége után sokan a BKV vezérigazgatói székébe leginkább esélyes jelentkezőnek tartják, bár akadnak ellenlábasai. A városházi információink szerint, bár Kocsis tűnik a legvalószínűbb befutónak, Hagyó Miklós köreinek nem tetszik Kocsis István kiszemelése. Közlekedési múlt híján a válságban lévő és szinte minden vezetői szinten szakemberhiánnyal küzdő BKV vezetése nagy kihívás lenne Kocsis számára. Kocsis hiú ember, nem szíveli, hogy pályáznia kell, jobban esne neki, ha személyes felkérés alapján, csak vele tárgyalnának. Éppen ezért a pályázat eredménytelensége esetén is esélyes.

Antal attila

Jelenlegi munkakör: állás nélkül

A BKV 2007-ben kinevezett és 2008-ban megbukott vezérigazgatója némi pihenés után akár vissza is térhet: a pályázati kiírásnak Antal mindenben megfelel. A Főtaxit irányító, majd az Est Taxit bukásba vezető, végül a Nógrád Volánt irányító Antal Attila ellentmondásos vezető volt a BKV-nál. Kétségtelen tény, hogy belefogott az Aba Botond alatt több mint egy évtizeden át szinte változatlan szervezet átalakításába, és próbálta viszonylag kiegyensúlyozottan irányítani a céget. Megtakarítási programja nem járt sikerrel: a 11 milliárd forintos megtakarításról a BKV felügyelőbizottsága mondta ki, hogy nem látja alátámasztottnak. Mindenkinek azonban nem tudott megfelelni: Hagyó Miklós kézivezérlése és az ajándékba kapott, kommunikációs hibákat sorra halmozó Regőczi Miklós tevékenysége feloldhatatlan ellentéteket hozott a szakszervezetekkel, a közvéleménnyel, az ellenzékkel, illetve a VEKE-vel is. A BKV nullszaldóssá tételének kudarcát követő járatritkítási botrányt Antal még talán túlélte volna, a 2,5 milliárd forint értékben megkötött tanácsadói szerződések és végül a fiát alkalmazó Alfabusz Kft.-re kiírt használtbusz-tender után azonban kénytelen volt lemondani. Egészségi állapota megromlott, hetekig kórházban is volt, azonban az elmúlt hónapokban volt ideje pihenni, és láthatta, hogy a BKV csak tovább romlott nélküle. Ha emiatt esetleg kedvet kapott a visszatéréshez, nem lesz könnyű megnyernie magának Demszky Gábor támogatását.

A teljes, 2008 nyarán megjelent cikk itt olvasható: http://index.hu/belfold/budapest/bkvvezer2159/

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: